Ko so me pri Financah vprašali za kakšen
praktičen nasvet mladim podjetnikom začetnikom (startup), sem malo pomislil in
iz svoje zaloge (upam, da dobrih) idej, potegnil naslednjo:
Ko iščemo zamisli za nove proizvode in
storitve, moramo izhajati iz POTREB čim večjega števila možnih uporabnikov. Ti
sicer včasih ŠE NIMAJO potrebe, vendar jo bodo morda enkrat še dobili. Če ne
drugače, jim bomo pa do kakšne nove potrebe pomagali priti, predvsem seveda s
pomočjo drugih proizvajalcev sodobne tehnološke opreme. Vse pogosteje pa se z
razvojem tehnologije šele pojavljajo tehnične MOŽNOSTI za zadovoljevanje
potreb, za katere včasih nismo niti mislili, da so uresničljive! Takšen je tudi
tale primer:
Ko se (z radovednim otrokom z roko v
roki) sprehajamo po travniku in/ali nabiramo zdravilna zelišča (morda pa le
občudujemo ter fotografiramo naravo) ali po gozdu nabiramo gobe, se nenehno
srečujemo z ugankami: "Katera pa je tale roža?", "Ali je tole
morda zdravilna rastlina?", "Ali je tale goba užitna?", »Katera
rastlina ima pa tako velike liste, da bi jih imeli lahko za pokrivalo?",
"Ali je tole bor ali macesen?", »Katero drevo ima pa takole značilno
upognjene veje?«, »Kaj je to za ena palma?«, itd. itd. Odkar (vedno)
nosimo s seboj pametni telefon, lahko s
pomočjo »obogatene resničnosti« (augmented reality), odgovore na takšna in
podobna vprašanja dobimo kar hitro:
Slikamo rožo, njene liste, drevo ali
njegove plodove, gobe in druge predmete in takoj dobimo eno ali več sugestij,
kaj bi to lahko bilo. Praktična uporabnina W.I.T. (What is This?) takoj
prepozna tipične oblike, strukturo, barve itd. ter iz svoje zaloge ali iz
spleta takoj najde večjezične izraze,
opise in podrobne fotografije, povezave itd. ter nam s tem polepša svet. Če
rezultat ni takoj zadovoljiv, postopek ponovimo, slikamo z nekoliko drugačnega
zornega kota. Kot pri vseh tehničnih novostih, se bo zanesljivost in prijaznost
uporabnine (aplikacije) nenehno izboljševala.
Pa poglejmo še nekaj slabih in nekaj
dobrih strani navedene ideje s PODJETNIŠKEGA vidika:
Težko bi jo patentno zaščitili, saj gre
za dokaj splošno idejo, ki je lahko realizirana na najrazličnejše načine in
predvsem tudi z zelo različnimi programskimi rešitvami. Zato lahko zanesljivo
računamo, da se je bo lotil marsikdo po svetu, saj je tudi potencialni trg
povsem globalen. Ampak – potrebna bo tudi zelo kvalitetna rešitev, kjer pa bo
pač treba biti konkurenčen! Za prodor na trg pa bodo seveda imeli prednost
tisti, ki bodo (med) prvi(mi). Lahko pa z gotovostjo sklepamo: če se tega ne
bomo lotili mi, se bo pa gotovo kdo drug! Ideja je tako rekoč neizogibna
prihodnost.
Lepa stran ideje (posebno tudi za manjša
poslovna okolja, kot je Slovenija) pa je v tem, da ne zahteva prav veliko
finančnega vlaganja – če je na voljo dovolj ZNANJA, tako programerskega kot
tudi marketinškega (predvsem tudi obvladovanja interneta). Prednost bodo imeli
tisti, ki bodo zbrali največ (dobrega!) akumuliranega znanja na področju
vektorskega programiranja, obvladovanja grafike, prepoznavanja v sliki (in
videu?) in to z vmesniki, delujočimi na operacijskih sistemih pametnih
telefonov. Ker na internetu obstajajo že ogromne zaloge kvalitetno urejenih in
vsem odprtih fotografij (enciklopedij) rastlin, niti ne bo potrebno predmetov
obdelave (prepoznavanja) na novo slikati, ampak le poiskati v podatkovnih
oblakih.
Prodajni model se ponuja kar sam od
sebe: osnovna aplikacija W.I.T. je brezplačna in se sama širi prek spletnih
prodajaln namenjenih mobilnim telefonom (kot n.pr. App Store za iPhone),
kasneje pa se »zasvojencem« nudijo bogatejše verzije (funkcionalno bogatejše,
predvsem pa tudi lokalno obarvane, saj je rastlinstvo po celinah lahko zelo
različno), za nizko ceno (okrog 1$), kot je običajna v prodajalnah mobilnih aplikacij.
Vzor je lahko kar Talkling Tom, ki je (slovenskim) avtorjem prinesel pravo
bogastvo.
Anton Tomažič