5. junij 2012

Dobra poslovna ideja



Ko so me pri Financah vprašali za kakšen praktičen nasvet mladim podjetnikom začetnikom (startup), sem malo pomislil in iz svoje zaloge (upam, da dobrih) idej, potegnil naslednjo:

Ko iščemo zamisli za nove proizvode in storitve, moramo izhajati iz POTREB čim večjega števila možnih uporabnikov. Ti sicer včasih ŠE NIMAJO potrebe, vendar jo bodo morda enkrat še dobili. Če ne drugače, jim bomo pa do kakšne nove potrebe pomagali priti, predvsem seveda s pomočjo drugih proizvajalcev sodobne tehnološke opreme. Vse pogosteje pa se z razvojem tehnologije šele pojavljajo tehnične MOŽNOSTI za zadovoljevanje potreb, za katere včasih nismo niti mislili, da so uresničljive! Takšen je tudi tale primer:

Ko se (z radovednim otrokom z roko v roki) sprehajamo po travniku in/ali nabiramo zdravilna zelišča (morda pa le občudujemo ter fotografiramo naravo) ali po gozdu nabiramo gobe, se nenehno srečujemo z ugankami: "Katera pa je tale roža?", "Ali je tole morda zdravilna rastlina?", "Ali je tale goba užitna?", »Katera rastlina ima pa tako velike liste, da bi jih imeli lahko za pokrivalo?", "Ali je tole bor ali macesen?", »Katero drevo ima pa takole značilno upognjene veje?«, »Kaj je to za ena palma?«, itd. itd. Odkar (vedno) nosimo  s seboj pametni telefon, lahko s pomočjo »obogatene resničnosti« (augmented reality), odgovore na takšna in podobna vprašanja dobimo kar hitro:

Slikamo rožo, njene liste, drevo ali njegove plodove, gobe in druge predmete in takoj dobimo eno ali več sugestij, kaj bi to lahko bilo. Praktična uporabnina W.I.T. (What is This?) takoj prepozna tipične oblike, strukturo, barve itd. ter iz svoje zaloge ali iz spleta takoj najde večjezične  izraze, opise in podrobne fotografije, povezave itd. ter nam s tem polepša svet. Če rezultat ni takoj zadovoljiv, postopek ponovimo, slikamo z nekoliko drugačnega zornega kota. Kot pri vseh tehničnih novostih, se bo zanesljivost in prijaznost uporabnine (aplikacije) nenehno izboljševala.

Pa poglejmo še nekaj slabih in nekaj dobrih strani navedene ideje s PODJETNIŠKEGA vidika:

Težko bi jo patentno zaščitili, saj gre za dokaj splošno idejo, ki je lahko realizirana na najrazličnejše načine in predvsem tudi z zelo različnimi programskimi rešitvami. Zato lahko zanesljivo računamo, da se je bo lotil marsikdo po svetu, saj je tudi potencialni trg povsem globalen. Ampak – potrebna bo tudi zelo kvalitetna rešitev, kjer pa bo pač treba biti konkurenčen! Za prodor na trg pa bodo seveda imeli prednost tisti, ki bodo (med) prvi(mi). Lahko pa z gotovostjo sklepamo: če se tega ne bomo lotili mi, se bo pa gotovo kdo drug! Ideja je tako rekoč neizogibna prihodnost.

Lepa stran ideje (posebno tudi za manjša poslovna okolja, kot je Slovenija) pa je v tem, da ne zahteva prav veliko finančnega vlaganja – če je na voljo dovolj ZNANJA, tako programerskega kot tudi marketinškega (predvsem tudi obvladovanja interneta). Prednost bodo imeli tisti, ki bodo zbrali največ (dobrega!) akumuliranega znanja na področju vektorskega programiranja, obvladovanja grafike, prepoznavanja v sliki (in videu?) in to z vmesniki, delujočimi na operacijskih sistemih pametnih telefonov. Ker na internetu obstajajo že ogromne zaloge kvalitetno urejenih in vsem odprtih fotografij (enciklopedij) rastlin, niti ne bo potrebno predmetov obdelave (prepoznavanja) na novo slikati, ampak le poiskati v podatkovnih oblakih.

Prodajni model se ponuja kar sam od sebe: osnovna aplikacija W.I.T. je brezplačna in se sama širi prek spletnih prodajaln namenjenih mobilnim telefonom (kot n.pr. App Store za iPhone), kasneje pa se »zasvojencem« nudijo bogatejše verzije (funkcionalno bogatejše, predvsem pa tudi lokalno obarvane, saj je rastlinstvo po celinah lahko zelo različno), za nizko ceno (okrog 1$), kot je običajna v prodajalnah mobilnih aplikacij. Vzor je lahko kar Talkling Tom, ki je (slovenskim) avtorjem prinesel pravo bogastvo.

Anton Tomažič