27. marec 2008

The SIMS - Legal stuff

Verjetno je najbolj razširjena in komercialno uspešna računalniška igrica vseh časov - The SIMS – simulacija običajnega življenja, predvsem družinskega, uspeh pa izhaja verjetno prav iz dejstva, da nobena druga igra ne temelji na tako doslednem, vsakdanjem (včasih tudi dolgočasnem) ponavljanju vsakodnevnih opravil in družabnih stikov. K sreči (ali pa po zaslugi našega ministra Zvera) program (še) ni preveden v slovenščino in zato obstaja vsaj ena oblika »kolateralne koristi«, saj se otroci hote ali nehote ob njegovi uporabi naučijo precej angleščine.

Če si boste zadevo hoteli malo ogledati (kar pomeni, da doma nimate najstnic, ki bi ure in ure presedale pred računalnikom z znanimi liki), potem vas opozarjam, da je domena za domačo stran »thesims.com«. Avtorji so razvili tudi posebne tematske pakete – Expansion Packs – z različnih področij, n.pr. Univerza, Biznis, Nočno življenje, Glamur, itd. Za nas bo seveda najbolj zanimiv paket »The SIMS – Legal Stuff«, ki predstavlja simulacije prav(d)nih postopkov na različnih sodiščih.

Kot pri ostalih paketih, se lahko na začetku uporabnik malo poigra s scenografijo in organizacijo sodišč, namešča in zamenjuje sodnike ter sodnice (v Ameriki je relevanten celo njihov ideološki profil - konzervativnost oziroma liberalnost), povišuje ali zmanjšuje stopnjo represivnosti pravnega sistema (višina odškodnin, smrtna kazen ali celo šeriatski običaji), število porotnikov itd. Pri nekaterih državah je možno uporabljati celo drsnik s stopnjo skorumpiranosti pravosodnega aparata (pri članicah EU in s tem tudi pri Sloveniji tega seveda ni).

Prava igra pa se začne, ko se uporabnik odloči, za kakšno vrsto postopka bo šlo: za kazenski, civilni, socialni, nepravdni, itd. Uporabniški vmesnik omogoča zelo dobro simulacijo resničnih življenjskih situacij, tako da ima program s tem tudi veliko praktično vrednost. Če ste nekomu dali predujem, pa se je potem ponesrečil, izgubil vse premoženje in postal invalid in vam ne more (noče) denarja vrniti, čeprav se njegovi otroci valjajo v denarju, boste vse te okoliščine lahko definirali za začetek postopka. Če boste imeli običajne »cheat code« (in otroci jih ponavadi tudi preskrbijo!), potem se vam niti ne bo treba pretirano truditi preko celotnega postopka, ampak boste lahko dobili končni rezultat (sodbo) že kar takoj.

Sicer pa se boste seveda odločili za tožbo. Priporočam pa vam, da si najamete dobrega (=dragega) odvetnika, sicer je dosti manj možnosti, da boste s svojim zahtevkom uspeli. Boste pa zato tudi imeli dober občutek in velik užitek, ko boste opazovali, kako se nasprotniki potijo pred sodnikom, ko jim On servira dokaz za dokazom, predvsem pa seveda tudi najbolj relevantne judikate (ne pozabite, da gre za program, ki temelji pretežno na anglosaksonskem pravnem sistemu). Res pa je, da boste morali na koncu vam prisojeno odškodnino temeljito zmanjšati, saj si jo boste morali z Njim razdeliti.

Resnici na ljubo je treba povedati, da obstaja velika razlika med dvema primeroma uporabe programa: če vam gre le za končni rezultat (simulacija sodbe), ali pa tudi za užitke zaradi samega igranja. V prvem primeru lahko čas med začetkom in trenutkom razglasitve sodbe zelo zmanjšate. V podmenuju »Settings« je potrebno zmanjšati intenzivnost na gumbu »Human factor«, n.pr. za 80%. V tem primeru bo dogajanje dosti hitrejše. Sami boste s svojimi argumenti in dejanji še vedno lahko vplivali na potek procesa, računalnik pa se očitno ne bo več trudil z zamiki, ki simulirajo počasno človeško mišljenje.

Računalniške igrice v obliki simulatorjev so imele že večkrat nepričakovano velik vpliv na povsem druga profesionalna področja. To velja predvsem za razne simulacije letalskih poletov in vseh oblik vojskovanja, saj jih v pedagoškem procesu uporabljajo tudi najbolj elitne vojaške akademije. Podoben trend se kaže s paketom »The SIMS - Legal Stuff«, ki je v kratkem času povsem osvojil številne pravne fakultete. Če je bil pred tem večkrat upravičen očitek, da diplomanti dobijo premalo praktičnega znanja, je sedaj že skoraj obratno: študenti prava po cele dneve (in noči) prebijejo pred računalniki, kjer simulirajo najbolj nenavadne in zahtevne sodne postopke. Pri tem se seveda tako navadijo na ta nova orodja, da jih uporabljajo tudi še kasneje na svojem novem delovnem mestu. Nobena skrivnost ni, da se mladi sodniki pred usodno odločitvijo še malo zaprejo v svoje pisarne, tam simulirajo postopek ter natisnejo osnutek sodbe z obrazložitvijo. V tistih nekaj primerih, ko gre za očitno nesmiselno rešitev, le-to seveda zavržejo, v večini primerov pa računalniško odločitev potrdijo, morda še malo popravijo in uporabijo v resničnem življenju.

Kot vsaka novost, ima tudi to sodobno orodje med strokovno javnostjo svoje zagovornike in tudi nasprotnike, vendar vse kaže, da se (kot običajno) število slednjih zmanjšuje, pač tudi glede na vse večjo izpiljenost in točnost zadnjih verzij programskega paketa.

Zanimivo je, da se v osrčju rešitve skriva modul, ki je bil po treh letih razvit na podlagi mednarodnega projekta hitrejšega razvoja umetne inteligence na področju prava (v ta projekt je vključena tudi Slovenija) in ki je bil prvič javno predstavljen lansko leto na mednarodnem kongresu »IT Congress 2008 e-LAW« v Ljubljani (v organizaciji Slovenije kot predsedujoče članice EU).

Vir, 22. 7. 2006